Strategie eksportowe ( Strategii rozwoju eksportu )
Wprowadzanie nowych produktów na rynki zagraniczne i rozwój działalności eksportowej na tych rynkach jest zwykle dużym wyzwaniem dla przedsiębiorstwa. Takie działanie wymaga wykonania analizy wybranych rynków zagranicznych dla produktu, który ma być przedmiotem eksportu. Analizy takie zawierają wykonywane przez nas Strategie eksportowe zawierające także propozycję odpowiednich działań marketingowych, marketingu mix dla danego produktu i rynku zagranicznego.
Do opracowania Strategii eksportowej (Strategii rozwoju eksportu), czyli strategii biznesowej wejścia na rynki zagraniczne lub strategii rozwoju działalności eksportowej na rynkach zagranicznych wykorzystujemy szereg narzędzi analitycznych. Każda strategia rozwoju eksportu zawiera wybór najbardziej perspektywicznych rynków dla produktów przedsiębiorstwa, które mają być przedmiotem eksportu. Wyboru tego dokonujemy przy pomocy Analizy wskaźnikowej rynków zagranicznych. Doboru wskaźników rynkowych i branżowych dokonujemy po przeanalizowaniu ich wpływu na atrakcyjność rynków dla produktów przedsiębiorstwa, które mają być przedmiotem eksportu z uwzględnieniem barier rozwoju działalności eksportowej przedsiębiorstwa na badanych rynkach.
Po dokonaniu wyboru najbardziej perspektywicznych rynków dokonujemy analizy makro-otoczenia i jego wpływu na prowadzenie działalności gospodarczej na tych rynkach. Do wnikliwej analizy makro-otoczenia wykorzystujemy narzędzie nazywane w skrócie PEST (ang. Political, Economic, Social, Technological), która składa się z 4 obszarów mających kluczowy wpływ na prowadzenie biznesu w danym kraju: obszar polityczny, ekonomiczny, społeczny i technologiczny.
Do oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych przeprowadzamy analizę strukturalną sektora, do którego używamy koncepcji pięciu sił Portera. W analizie uwzględniane jest 5 czynników wpływających na pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa w danym sektorze rynku: siła przetargowa nabywców i dostawców, rywalizacja wewnątrz sektora i groźba pojawienia się nowych producentów i substytutów.
W celu porównania zasobów firmy istotnych dla oceny pozycji konkurencyjnej firmy na rynku z takimi zasobami potencjalnych konkurentów, wykorzystujemy analizę benchmarkingową. Celem tej analizy jest identyfikacja najlepszych i najsłabszych cech przedsiębiorstwa w stosunku do konkurentów i ewentualne udzielenie rekomendacji przeprowadzenia działań usprawniających efektywność firmy w zakresie, gdzie przewagę posiadają firmy konkurencyjne.
Dodatkowo w celu określenia celów eksportowych i strategii marketingowych firmy przygotowywana jest analiza produktowa i analiza SWOT, które to analizy są niezbędne w celu przygotowania optymalnej strategii produktowo-rynkowej, strategii wejścia na rynki oraz marketingu mix.
Do Analizy produktowej stosujemy metodę benchmarkingu w celu wskazanie obszarów, w których produkt lub usługa firmy posiada bądź nie posiada przewagę konkurencyjną na danym rynku zagranicznym. Analiza produktowa pozwala na ocenę, które cechy produktu należy ulepszyć, aby produkt firmy mógł skutecznie konkurować na rynku zagranicznym.
Do zaproponowania wyboru kierunku strategii produktowo-rynkowej stosujemy macierz Ansoffa, która umożliwia wybór jednej z czterech możliwych strategii w zależności od oceny potencjału rynku i produktu przedsiębiorstwa. Każda ze strategii określa jakie działania na danym rynku byłyby najkorzystniejsze dla przedsiębiorstwa , czy np. wejście firmy na nowy rynek byłoby korzystne.
Dokładniejsze określenie strategii wejścia na rynki zagraniczne wykonujemy z wykorzystaniem macierzy McKinseya. Analizy atrakcyjności produktowej i rynkowej wg tej macierzy, pozwalają na określenie najlepszych spośród 9 standardowych strategii wejścia na poszczególne rynki. Dla każdej strategii przypisane są najbardziej efektywne działania, które firma powinna przeprowadzać w czasie rozwijania działalności eksportowej.
Do wyboru odpowiedniej strategii wejścia na rynki zagraniczne wykonujemy także analizę SWOT będącą najbardziej podstawowym narzędziem przy tworzeniu strategii marketingowych. Analiza ta umożliwia wykorzystanie zgromadzonych informacji o firmie i jej otoczeniu do opracowania strategii działania opartej na silnych stronach i szansach, przy jednoczesnym eliminowaniu bądź ograniczaniu słabych stron i zagrożeń.
Działania marketingowe na rynkach zagranicznych
Po wykonaniu w/w analiz możemy zaproponować strategię marketingową dla wybranego rynku zagranicznego. Ponieważ każdy rynek zagraniczny ma specyficzne cechy, które muszą być brane pod uwagę, dla każdego rynku powinna być przygotowana odrębna strategia marketingowa. W związku z tym stosowanie marketingu mix uwzględniającego kluczowe obszary działalności każdego przedsiębiorstwa (produkt, cena, promocja, dystrybucja), dla danego produktu wymaga adaptacji instrumentów marketingu mix ( ceny, dystrybucji i promocji ) do specyfiki rynków zagranicznych.
Wprowadzenie przez firmę produktów innowacyjnych na rynki na których jest ona obecna wymaga często zastosowania strategii rozwoju rynku. Wejście na nowe rynki wymaga często zastosowania strategii adaptacji produktu uwzględniającą specyfikę poszczególnych rynków.
Firmy o ograniczonych zasobach zwykle decydują się na strategię marketingową na rynkach zagranicznych określaną jako wklęsłą, czyli powolnego ale konsekwentnego i systematycznego umacniania pozycji na rynkach zagranicznych.
Podsumowaniem strategii rozwoju eksportu jest przygotowanie propozycji działań marketingowych na wybranych rynkach zagranicznych dla danego produktu. Strategia rozwoju eksportu stwarza szansę na jak najlepsze wykorzystanie możliwości rozwoju firmy jakie daje działalność na rynkach zagranicznych. Objętość całej strategii wynosi około 50 stron, w zależności od produktu, branży działalności, liczby rynków i innych zapotrzebowań klienta. Cena promocyjna strategii rozwoju eksportu zależy od rodzaju eksportowanego produktu i rodzaju rynku i jest ustalana po uzgodnieniu szczegółów i zakresu danych będących przedmiotem analiz.
Nasz zespół specjalistów pomoże Ci wybrać rynki zagraniczne, na których Twoje produkty będą miały największą szansę powodzenia i przeprowadzi ich dokładną analizę. Zaproponujemy działania, które umożliwią rozwój eksportu dla Twoich produktów.
Zgłoś się do nas, a już wkrótce będziesz mógł rozwijać działalność na nowych rynkach zagranicznych.
Zadzwoń do nas: tel. nr 605 04 28 03 lub wyślij e-maila: polbis@polbis.a4.pl
POLBIS
Firma konsultingowo-inżynierska
(Przedstawicielstwo firm zagranicznych)
ul. Zwycięzców 42/97
03-938 Warszawa
+48 22 672 88 50
+48 605 04 28 03
polbis@polbis.a4.pl
NIP: 5271315675
O firmie
Oferta produktów
Usługi dla Eksporterów

Dotacje eksportowe
Kontakt
Copyright @ 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone